Samarbeidsavtale mellom Miljøpartiet De Grønne, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Gamle Oslo 2019-2023

Arbeiderpartiet ble i forrige uke enige med MDG og SV om en avtale for styringa av bydel Gamle Oslo de neste fire årene. Resultatet er en plattform med solid sosialdemokratisk preg.

(Scroll helt ned i saken for å se våre 10 viktigste gjennomslag)

For Arbeiderpartiet var det spesielt viktig å tydeliggjøre hvor viktig det er å redusere fattigdommen og få flere inn i jobb i Gamle Oslo.

-    Det er altfor store forskjeller og altfor mange som står utenfor arbeidslivet. Derfor er vi glade for at vi har fått til en avtale som så tydelig framhever at dette skal være hovedprioriteringen for bydelsutvalget de neste fire årene, sier Arbeiderpartiets gruppeleder Agnes Nærland Viljugrein.

-    Med en tydelig politikk for hele, faste stillinger og et organisert arbeidsliv har vi i Arbeiderpartiet fått gjennomslag for en politikk for arbeidsfolk. I tillegg er jeg veldig stolt av at vi har fått gjennomslag for at vi fortsatt kan betale kontingentene og utstyret til barn som ikke har råd til å delta på fritidsaktiviteter. Dette vet vi fører til store forskjeller, og det har vært viktig for oss å videreføre, sier Viljugrein.

Avtalen betyr for øvrig at MDG får leder av bydelsutvalget, mens Agnes Nærland Viljugrein blir nestleder. Sammen blir de nå den yngste bydelsledelsen i Oslo.Mats Kvaløy-Bjørbekk blir leder av Byutviklingskomiteen. Sara Barzinje blir medlem av Oppvekstkomiteen, mens Åge Petter Christiansen og Hanne Heggheim skal representere Arbeiderpartiet som faste medlemmer i Velferds- og kulturkomiteen.

10 saker Gamle Oslo Arbeiderparti har fått gjennomslag for:

1.  At flertallet i bydelsutvalget skal prioritere arbeidet med å redusere ulikheter og fattigdom.

2.  Bydelen skal føre en seriøs arbeidsgiverpolitikk.

3.  Det skal etableres enda flere sommer- og deltidsjobber for ungdom i bydelen.

4.  Et bedre fritidstilbud for barn og unge.

5.  At bydelen fortsatt skal betale kontingentene og utstyret til barn som ikke har råd til å delta på fritidsaktiviteter.

6.  Et løft for barnehagene i områdene med de største levekårsforskjellene skal prioriteres i perioden.

7.  Gamle Oslo skal jobbe for at kommunen innfører gratis skolemat og be om prøveprosjekt på skoler i vår bydel.

8.  Videreføring av arbeidet med å gjøre Gamle Oslo til en pilotbydel for boligsosiale prosjekter og krav om flere forsøk med boligsosiale løsninger.

9.  Bedre bomiljø i kommunale boliger ved å arbeide for større spredning av kommunale boliger innad i bydelen, og oppgradering og bedre oppfølging av eksisterende boliger.

10.  Bydelsutvalget skal jobbe for at kommunale boliger etableres i andre bydeler i Oslo, så fremt de ikke er til for å teste ut nye boligsosiale løsninger.